Apocryphalist: Di mana betulnya Dr Asri, dan di mana salahnya
Part 2.
Didalam memuji keluhan yang dilahirkan oleh as-sahibus Samahah mantan Mufti Perlis dalam hal pengagihan zakat yang menjerumus kepada pengemisan beberapa orang ibu tunggal ke pihak gereja, kesalan saya pula ialah yang berikut: Pendirian Tuan sangat playsafe, ambigous dan tidak mempunyai "Ooomph" yang cukup, yang sabit dengan kedudukan Tuan sebagai ulamak yang disanjung ramai.
Dalam menangani hal yang sangat runcing ini pun, kenyataan Tuan, yang walaupun zahirnya neutral, sebenarnya sangat berbau politik. Tuan masih juga mahu konar sana sini dalam memandu isu ini seolah-olah Tuan mahu juga menyabitkan UMNO dan kerajaan sebagai yang bersalah. Ya, isu pengagihan zakat memang perlu dikaji secara terperinci. Dan ya, kalaulah tidak kerana pendedahan masalah ibu tunggal ini, kita mungkin tidak mempersoalkan pengagihan zakat. Tetapi Tuan gagal (atau sengaja menggagalkan) untuk melihat bahawa walaupun itu mungkin punca yang sekunder, tidak siapa tahu bahawa ianya menjerumus kepada apa yang terjadi sekarang.
Apa yang menjadi MASAALAH primer atau yang unggul sekarang bukannya itu: MASAALAH yang benar-benar tegar yang menjadi batu penghalang kepada kemajuan untuk meyelesaikan masaalah ini ialah polisi PAS dan orang-orang Islam yang, demi membenci kerajaannya sendiri, sanggup untuk tidak mencemuh pihak gereja. Demi perpaduan dengan kafir harbi yang mungkin boleh menjanjikan segelintir-dua undi, PAS sangup untuk menjaga hati mereka. Sanggup untuk memarahi Hassan Ali. Sanggup bersekongkol dangan pihak kerajaan PKR dalam MENUTUP MULUT supaya hal ini tidak tersebar lua. Bukankah biasanya hal-hal tutup mulut ini adalah apabila sesuatu benda yang benar berlaku?
Bersekongkol juga kah yang Mulia as-Sahibus Samahah dengan pendirian ini? Sedikit pun tidak Tuan kritik pihak gereja. Sedikit pun tidak Tuan puji hasil usaha pihak JAIS membongkar usaha pemurtadan ini. Malahan kalau tersilap baca, akan dapat dianggarkan bahawa bukan saja Tuan tidak memuji, malahan mereka turut Tuan marahi juga. Maka terkontang-kantinglah Dr Hassan Ali serta JAIS dalam hal ini, seolah-olah dalam hal-hal menjaga Akidah Islam, kita hanya bergantung kepada mereka dan Tuan tidak ada langsung dalam gambaran. Nak harapkan siapa lagi? Khalid Samad? Nama Allah dijualnya, Kilang Carlsberg diresmikannya? Padahal sebelum berkuasa dahulu, untuk menegakkan syiar ugamalah yang menjadi slogan pencalonannya. Ada Tuan bising kerana dengan pengambilan tampok pemerintahan, lesen arak, lesen judi dan lesen menubuh rumah urut ternaik 2-3 kali ganda di Selangor?
Saya perhatikan Tuan sangat "playsafe" dalam segala isu politik-ugama, terutama sekali jika isu itu terjatuh kedalam kategori yang sangat rumit ... yakni jika ianya sesuatu yang perlu di juangkan oleh pihak Islam tetapi didapati tidak disenangi oleh kumpulan kafir dalam Pakatan Rakyat dan sebaliknya dijuangkan oleh pihak UMNO pula. Contohnya isu Bersih. Dan Isu Yoga. Dan Isu tarian Poco-poco. Bingung kami semua membaca pendirian Tuan. Dah terang-terangan Yoga itu ada yang terdapat memerlukan pengamalnya membaca beberapa mantra tertentu, masih juga Tuan mahu konar sana sini. Tuan mahu me-neutralisekan diri Tuan. Tuan mahu dikasihi oleh semua orang, terutama sekali oleh mereka-mereka yang membenci Islam. Tuan mahu dilutekan hujjah haram-halal bagi memberi ruang kepada mereka-mereka yang pro untuk berada dalam satu denominator yang sama dengan yang con. Orang macam Tuanlah yang akan dicari oleh Marina Mahathir, Sisters-in-Islam dan lain lain yang sentiasa mencari dan mempelopori idea-idea yang sangat bertentangan dengan Islam. Pernah Tuan tegur Marina Mahathir? Pernah Tuan cuba memperbetulkan ahli-ahli Sisters-in-Islam yang terang-terangan mencabar perintah Allah SWT? Pernah?
Yang pernah saya baca dan yang selalu Tuan buat hanyalah mengkritik JAIS. Atau Badan ugama kerajaan. Atau UMNO. Saya syak ini semua adalah kerana mereka-mereka ini semua terdiri dari pengunjung sekolah-sekolah pondok atau tempat pengajian kelasik seperti Mesir dan timur tengah dan Tuan berasa terdapat sedikit kelebihan superior dalam ijazah PhD Tuan dalam agama. Jadi Tuan mahu menampilkan idea seorang PhD yang kononnya terkeluar dari skop pemikiran sempit yang dipunyai kebanyakkan pelajar Islam secara kelasik yang lain.. Adakah mungkin kerana semua ini? Secara subliminal, secara halus dan tidak disedari, ini semua menjadi musabbab kepada kenapa Tuan berkelakuan dan berpendapat seolah-olah tidak mahu langsung bersama-sama mereka yang cuba mempertahankan akidah Islam. Adakah mungkin benar terkaan saya ini?
Tuan disanjung tinggi oleh Marian Mahathir. Tahu kah Tuan secara terperinci akidah beliau? Tuan menjadi reference kepada Syed Akbar Ali yang, menurut Haris Ibrahim, menganggap Kaabah itu sebagai satu batu sembahan yang tidak ubah seperti penyembahan Sanam oleh pihak Jahiliyyah. Adakah ini orang-orang yang menjadi sahabat Tuan? Adakah untuk menjaga hati orang-orang yang begini maka sanggup Tuan "disown" JAIS dan badan ugama lain? Mahu sangatkah Tuan dipuji oleh Teresa Kok atau Ronnie Liu atau pihak Gereja dengan harga mencemuh kumpulan dan jabatan Islam sendiri?
Pernah Omar Khayyam mengeluh dan bersya'ir sedemikian:
Terdapat suatu ketika dahulu di mana
Kota ini mencerminkan putaran bintang-bintang di langit
Betapa ramai anak-anak raja yang tersungkur di hadapannya
Tetapi sekarang ini,
terdapat seekor merpati bertenggekan di atasnya.
Kalau Tuan terus menerus menyapu yang bathil ke bawah tikar semata-mata untuk menjaga hati dan perpaduan rapuh dengan si kafir Harbi, Tuan sendirilah orangnya yang menjadi pemangkin ke atas runtuhnya kota ini.
Apocryphalist
Let us remember what had caused the 13th May 1969 riot. Malay must not forget. The culprit behind it wants the Malays to forget so that they can do it all over again. E mail me any info about DAP, PAS and PKR at: life.is.not.a.fairy.tale.dude@gmail.com
NOTA UNTUK PM DARI BLOGGERS PRO UMNO!
Monday, August 8, 2011
To give or not to give, that is the question
Read this.
Even though that article is from The Malaysian Insider which is a tool of the opposition and hated by pro government supporters, the issues brought up by Dr Mohd Asri Zainul Abidin is the truth about the reality that is going on at the zakat (alms) administration which are so difficult in giving alms to the needy.
We can read it in newspapers about how the poor and the needy complaint about how the person who has the power is making things difficult for them to get the alms.
Read another article here.
I am quite perplexed when I read about the distribution of the alms for 2010 here.
The collection for 2010 increased 20% from the previous year (2009). In 2009, MAIS (Lembaga Zakat Selangor) collected the property alms amounting to RM267.1 in comparison to RM319.5 in 2010.
In 2010, MAIS via LZS had distributed the alms amounting to RM330 in comparison to RM279.2 in 2009.
How is it possible that the distribution is more than the collection? There seems to be a deficit in the collection when the distribution is more than the collection.
Is there something wrong with the report? Has the report been tampered with to cover up holes in which maybe someone had stolen the money? I am not accusing anyone. Merely asking because even the most pious of people will be corrupted when they are facing with a huge sum of money.
Can someone from Lembaga Zakat Selangor give an explanation on this?
That is why I think if Muslims feared that their alms is not being given to the needy as they are supposed to, maybe they should give it to them directly by giving it to the poor or to the orphanage houses.
Even though that article is from The Malaysian Insider which is a tool of the opposition and hated by pro government supporters, the issues brought up by Dr Mohd Asri Zainul Abidin is the truth about the reality that is going on at the zakat (alms) administration which are so difficult in giving alms to the needy.
We can read it in newspapers about how the poor and the needy complaint about how the person who has the power is making things difficult for them to get the alms.
Read another article here.
I am quite perplexed when I read about the distribution of the alms for 2010 here.
The collection for 2010 increased 20% from the previous year (2009). In 2009, MAIS (Lembaga Zakat Selangor) collected the property alms amounting to RM267.1 in comparison to RM319.5 in 2010.
In 2010, MAIS via LZS had distributed the alms amounting to RM330 in comparison to RM279.2 in 2009.
How is it possible that the distribution is more than the collection? There seems to be a deficit in the collection when the distribution is more than the collection.
Is there something wrong with the report? Has the report been tampered with to cover up holes in which maybe someone had stolen the money? I am not accusing anyone. Merely asking because even the most pious of people will be corrupted when they are facing with a huge sum of money.
Can someone from Lembaga Zakat Selangor give an explanation on this?
That is why I think if Muslims feared that their alms is not being given to the needy as they are supposed to, maybe they should give it to them directly by giving it to the poor or to the orphanage houses.
Article by a reader, Apocryphalist
Apocryphalist: Di mana betulnya Dr Asri, dan di mana salahnya
Part 1.
Beberapa kurun yang lalu, saya berpeluang untuk meninjau secara haram (yakni tanpa pengetahuan pihak atasan) akan senarai akaun pungutan zakat di sebuah pertubuhan masyarakat Islam yang memperincikan semua pungutan zakat bagi tahun itu serta pengagihannya seklai. Saya sangat terperanjat melihatkan betapa banyak pungutan tersebut hingga menyentuh ratusan ribu pound sterling (ianya sebuah pertubuhan Islam Malaysia di London dan kebanyakkan pungutannya hanya tertumpu kepada pembayar zakat bangsa Malaysia di sana sahaja.)
Walaubagaimanpun, saya menerima renjatan elektrik kedua apabila saya amati secara halus pengagihan wang zakat tersebut. Memang benar: kesemua lapan asnab yang dibolehkan menerima wang itu memang terdapat di sana: si fakir miskin, si muallaf, si amil, si riqab - semuanya ada di sana. Tetapi apa yang mengejutkan saya ialah pengagihannya: yang kurang lebih berbunyi begini:-
Fakir - 4%
Miskin - 5%
Anak Yatim - 3%
Muallaf - 1%
dan sebagainya. Dan akhir sekali didalam senarai itu terdapat yang ini:-
Fi Sabilillah - 80% !!
Bila ditanya apanya yang dibiayai wang zakat sampai 80% itu --- adakah umat Islam sekarang sedang berperang? Atau sedang menghantar gerombolan-gerombolan mensyiarkan Islam ke merata dunia? Maka di jawab kepada saya: Fi Sabi lillah itu bukan hanya bermaksud itu. Ianya juga untuk membeli apa-apa benda untuk kegunaan umum umat Islam, dan dalam hal ini, sambungnya lagi, wang 80% itu digunakan untuk membeli kipas angin, karpet mesjid, alat pemanas, air condition dan sebagainya.
Saya menggeleng kepala. Patutlah umat Islam sekarang ini menghadapi pelbagai kemelut dan musibah. Oleh kerana longgarnya penafsiran "Fi Sabi Lillah" itu, maka ianya terbuka kepada segala jenis interpretasi. Apatah lagi dizaman Internet canggih dan kereta laju, erti fi sabi lillah itu mungkin boleh diperluaskan kepada kemahuan, kehendak serta tekanan menyahut gaya hidup zaman moden kita. Tetapi yang pastinya ialah, erti dan tujuan asal kalimat Fi Sabi Lillah itu sendiri sebagaimana yang difahami oleh Rasulullah SAW serta para sahabat baginda, sangatlah jauh daripada apa yang kita fahami sekarang. Jangan terkejut jika Fi Sabi Lillah juga, mengikut mufassirin dunia kita dewasa ini, merangkumi pembelian saham, hartanah, bangunan-bangunan tinggi, kemewahan dan sebagainya. Apabila saya melawat sebuah Pusat Pungutan Zakat di ibukota untuk membayar zakat, saya musykil melihatkan beberapa buah kereta mewah buatan Jerman yang besar dan menjalar berada di petak parkir pengarah-pengarahnya. "Ah...", bisik hati saya yang sudah terlatih untuk bersangka baik ini. "Tidak mungkin ini semua dari wang zakat. Siapa kata seorang pengarah tidak boleh menabung sejak kecil untuk membeli kereta Jerman yang panjang menjalar?"
Betul juga kat Dr Asri ulamak tersohor mantan Mufti Perlis itu. Di mana perginya wang zakat kita sehingga untuk membantu ibu-ibu tunggal dan golongan miskin, terpaksa mengemis kepada sang Kafir Kitabi dan menggadai maruah? Saya ada dengar seorang individu dari negeri pantai Timur yang punyalah Allah SWT telah beri rezqi, wang zakat yang dibayarnya seorang sahaja adalah lebih RM2 juta setahun. Agaknya, dengan 100 orang ibu tunggal yang sanggup menjual tauhidnya dari Yang Esa kepada Yang Tiga dengan harga semurah RM20 ribu itu, pembayar zakat yang seorang ini pun sudah memadai untuk menyelesaikan masaalah mereka. Itu belum diambil kira semua pencarum zakat yang lain. Belum lagi diambil kira umat-umat Islam lain yang liat dan engkar untuk membayar zakat yang wajib. Adalah tidak keterlaluan jika saya katakan di sini dengan jumlah zakat yang berpotensi terkumpul, mampu kita membeli sebuah negara!
Tetapi persoalannya---mana perginya? Ke mana perginya semua wang zakat itu, sehinggakan untuk mempertahankan akidah umatnya sendiripun tidak mampu? Kemudian saya pikirkan: adakah tujuan zakat itu untuk menghapuskan kemiskinan, atau untuk mengekalkannya? Tidakkah kita terbaca bagaimana suatu waktu pada zaman Omar al-Khattab, ekonomi umat Islam ketika itu punyalah kukuh sehinggakan bila tiba waktu pengagihan zakat, si Amil mengeluh kerana tidak terjumpa fakir dan miskin yang layak menerima zakat kerana mereka sudah tidak termasuk ke dalam golongan itu lagi?
Kita sekarang tidak. Tahun ini kita bangga kerana dapat mengagihkan zakat kepada orang miskin. Maka dapatlah mereka ini membeli baju raya untuk tahun ini atau membeli sekampit beras untuk kegunaan 2-3 bulan. Habis, tahun hadapan bagaimana? Mereka masih miskin lagi. Perlukah kita terus berbangga kerana masih ada golongan yang akan menerima zakat kita tahun hadapan, dan tahun-tahun seterusnya?
Kenapa kita tidak ada program untuk betul-betul eradicate kemisikinan untuk fakir-fakir miskin ini? Mulakan dengan ibu tunggal. Punyalah mereka ini berpotensi untuk membuat perkara-perkara seperti berniaga, menjadi jaringan franchise, menjadi usahawan, menjadi pelatih dan sebagainya. Kenapa tidak kita beri modal dan semangat untuk mereka memperbaiki keadaan mereka?
Ini tidak. Kalau muka lawa sikit, jadi GRO, atau jadi Tukang Urut batin yang sudah pastinya menjamin pendapatan hingga 4-5 ribu sebulan. Begitu juga dengan pengemis-pengemis---samada yang tulin atau yang menyamar. Kepungkan mereka ini dalam sebuah rumah kebajikan dan latih mereka menghasilkan kraf tangan atau barangan buatan, jahitan atau sulaman yang boleh dijual. Tak perlu lagi ada sindiket "hantar dan pungut" dengan Van yang menyakitkan mata dan hati, siap dengan peralatan canggih Keyboards Synthesizer dan Amplifier untuk S. Jibeng-S. Jibeng segera ini mendayu nasib. Semuanya kerana kita tidak ada program untuk mengagihkan zakat selain dari mengikut ungkapan "Fi Sabi Lillah" yang sangat samar dan dipersoalkan.
Syabas As Sahibus-Samahah Tuan Mantan Mufti Perlis dengan pendirian ini.
Part 1.
Beberapa kurun yang lalu, saya berpeluang untuk meninjau secara haram (yakni tanpa pengetahuan pihak atasan) akan senarai akaun pungutan zakat di sebuah pertubuhan masyarakat Islam yang memperincikan semua pungutan zakat bagi tahun itu serta pengagihannya seklai. Saya sangat terperanjat melihatkan betapa banyak pungutan tersebut hingga menyentuh ratusan ribu pound sterling (ianya sebuah pertubuhan Islam Malaysia di London dan kebanyakkan pungutannya hanya tertumpu kepada pembayar zakat bangsa Malaysia di sana sahaja.)
Walaubagaimanpun, saya menerima renjatan elektrik kedua apabila saya amati secara halus pengagihan wang zakat tersebut. Memang benar: kesemua lapan asnab yang dibolehkan menerima wang itu memang terdapat di sana: si fakir miskin, si muallaf, si amil, si riqab - semuanya ada di sana. Tetapi apa yang mengejutkan saya ialah pengagihannya: yang kurang lebih berbunyi begini:-
Fakir - 4%
Miskin - 5%
Anak Yatim - 3%
Muallaf - 1%
dan sebagainya. Dan akhir sekali didalam senarai itu terdapat yang ini:-
Fi Sabilillah - 80% !!
Bila ditanya apanya yang dibiayai wang zakat sampai 80% itu --- adakah umat Islam sekarang sedang berperang? Atau sedang menghantar gerombolan-gerombolan mensyiarkan Islam ke merata dunia? Maka di jawab kepada saya: Fi Sabi lillah itu bukan hanya bermaksud itu. Ianya juga untuk membeli apa-apa benda untuk kegunaan umum umat Islam, dan dalam hal ini, sambungnya lagi, wang 80% itu digunakan untuk membeli kipas angin, karpet mesjid, alat pemanas, air condition dan sebagainya.
Saya menggeleng kepala. Patutlah umat Islam sekarang ini menghadapi pelbagai kemelut dan musibah. Oleh kerana longgarnya penafsiran "Fi Sabi Lillah" itu, maka ianya terbuka kepada segala jenis interpretasi. Apatah lagi dizaman Internet canggih dan kereta laju, erti fi sabi lillah itu mungkin boleh diperluaskan kepada kemahuan, kehendak serta tekanan menyahut gaya hidup zaman moden kita. Tetapi yang pastinya ialah, erti dan tujuan asal kalimat Fi Sabi Lillah itu sendiri sebagaimana yang difahami oleh Rasulullah SAW serta para sahabat baginda, sangatlah jauh daripada apa yang kita fahami sekarang. Jangan terkejut jika Fi Sabi Lillah juga, mengikut mufassirin dunia kita dewasa ini, merangkumi pembelian saham, hartanah, bangunan-bangunan tinggi, kemewahan dan sebagainya. Apabila saya melawat sebuah Pusat Pungutan Zakat di ibukota untuk membayar zakat, saya musykil melihatkan beberapa buah kereta mewah buatan Jerman yang besar dan menjalar berada di petak parkir pengarah-pengarahnya. "Ah...", bisik hati saya yang sudah terlatih untuk bersangka baik ini. "Tidak mungkin ini semua dari wang zakat. Siapa kata seorang pengarah tidak boleh menabung sejak kecil untuk membeli kereta Jerman yang panjang menjalar?"
Betul juga kat Dr Asri ulamak tersohor mantan Mufti Perlis itu. Di mana perginya wang zakat kita sehingga untuk membantu ibu-ibu tunggal dan golongan miskin, terpaksa mengemis kepada sang Kafir Kitabi dan menggadai maruah? Saya ada dengar seorang individu dari negeri pantai Timur yang punyalah Allah SWT telah beri rezqi, wang zakat yang dibayarnya seorang sahaja adalah lebih RM2 juta setahun. Agaknya, dengan 100 orang ibu tunggal yang sanggup menjual tauhidnya dari Yang Esa kepada Yang Tiga dengan harga semurah RM20 ribu itu, pembayar zakat yang seorang ini pun sudah memadai untuk menyelesaikan masaalah mereka. Itu belum diambil kira semua pencarum zakat yang lain. Belum lagi diambil kira umat-umat Islam lain yang liat dan engkar untuk membayar zakat yang wajib. Adalah tidak keterlaluan jika saya katakan di sini dengan jumlah zakat yang berpotensi terkumpul, mampu kita membeli sebuah negara!
Tetapi persoalannya---mana perginya? Ke mana perginya semua wang zakat itu, sehinggakan untuk mempertahankan akidah umatnya sendiripun tidak mampu? Kemudian saya pikirkan: adakah tujuan zakat itu untuk menghapuskan kemiskinan, atau untuk mengekalkannya? Tidakkah kita terbaca bagaimana suatu waktu pada zaman Omar al-Khattab, ekonomi umat Islam ketika itu punyalah kukuh sehinggakan bila tiba waktu pengagihan zakat, si Amil mengeluh kerana tidak terjumpa fakir dan miskin yang layak menerima zakat kerana mereka sudah tidak termasuk ke dalam golongan itu lagi?
Kita sekarang tidak. Tahun ini kita bangga kerana dapat mengagihkan zakat kepada orang miskin. Maka dapatlah mereka ini membeli baju raya untuk tahun ini atau membeli sekampit beras untuk kegunaan 2-3 bulan. Habis, tahun hadapan bagaimana? Mereka masih miskin lagi. Perlukah kita terus berbangga kerana masih ada golongan yang akan menerima zakat kita tahun hadapan, dan tahun-tahun seterusnya?
Kenapa kita tidak ada program untuk betul-betul eradicate kemisikinan untuk fakir-fakir miskin ini? Mulakan dengan ibu tunggal. Punyalah mereka ini berpotensi untuk membuat perkara-perkara seperti berniaga, menjadi jaringan franchise, menjadi usahawan, menjadi pelatih dan sebagainya. Kenapa tidak kita beri modal dan semangat untuk mereka memperbaiki keadaan mereka?
Ini tidak. Kalau muka lawa sikit, jadi GRO, atau jadi Tukang Urut batin yang sudah pastinya menjamin pendapatan hingga 4-5 ribu sebulan. Begitu juga dengan pengemis-pengemis---samada yang tulin atau yang menyamar. Kepungkan mereka ini dalam sebuah rumah kebajikan dan latih mereka menghasilkan kraf tangan atau barangan buatan, jahitan atau sulaman yang boleh dijual. Tak perlu lagi ada sindiket "hantar dan pungut" dengan Van yang menyakitkan mata dan hati, siap dengan peralatan canggih Keyboards Synthesizer dan Amplifier untuk S. Jibeng-S. Jibeng segera ini mendayu nasib. Semuanya kerana kita tidak ada program untuk mengagihkan zakat selain dari mengikut ungkapan "Fi Sabi Lillah" yang sangat samar dan dipersoalkan.
Syabas As Sahibus-Samahah Tuan Mantan Mufti Perlis dengan pendirian ini.
Don't be drug mules
Nigerian drug mule enroute to Malaysia dies on plane
NEW DELHI: A Nigerian drug trafficker on his way to Malaysia to deliver the contraband died aboard a plane on Tuesday, after the drug-filled packets he swallowed burst in his stomach.
The Lagos-based Daily Sun newspaper reported today that Chilaka Ogbonna Emmanuel, 25, died onboard a Qatar Airways flight enroute to Malaysia via Doha.
"When he developed complications from the ingested drugs, the crew tried to assist him.
"But when his condition deteriorated, the airplane was forced to make an emergency landing in India to give him proper medical assistance," reported the newspaper.
According to the daily, the suspect was confirmed dead in a hospital in Mumbai.
Nigeria's National Drug Law Enforcement Agency (NDLEA) spokesman Jarikre Ofoyeju said a post-mortem revealed Emmanuel had ingested narcotics and his death was due to complications.
But Nigerian authorities did not reveal the quantity or type of drugs the deceased was attempting to smuggle to Malaysia.
The NDLEA revealed 68 suspected drug traffickers were detained at Lagos Airport in the first six months of this year. -- BERNAMA
The Malaysian authorities should stop letting in those nigger who are actually drug mules or drug traffickers who cheat Malaysians to be drug mules to and to suffer death penalty in China or other countries.
Be a bit clever okay. Who would pay for free airplane ticket overseas if they do not want something in return like for you to take a package or a bag containing drugs so that you will be a drug mule for them???
It's better to work in Malaysia for a little salary than being in jail overseas for being such a greedy pig when you are offered a huge sum of money to bring it out.
Every action has its consequences. When you are in jail for being foolish enough to be a drug mule, don't go crying to the government because you are the one who did it.
Therefore, before doing something, think of the pros and cons especially if someone offered you an all expense paid ticket to bring something for them.
Subscribe to:
Posts (Atom)